Péče o nohy

1.CO JSOU HALUXY A JAK NA NĚ?

Hallux valgus -  nebo-li také vbočený palec je deformita nohy, přesně deformita přednoží, kdy se palec odchýlí od své osy a přiblíží se tak k druhému prstu nohy. Na vnitřní straně, v místě kloubu palce, často vzniká bolestivý otlak na kůži a dochází i k rotaci palce. Je třeba si uvědomit, že se obtíže netýkají pouze palce nohy. Palec je spíše následek neboli oběť změn, které probíhají uvnitř celého přednoží. Důvodem osové odchylky palce bývá nejčastěji nevhodný tvar obuvi anebo pohyblivost první nártní kosti. V důsledku nesprávné zátěže palce nohy a kloubních ploch, dochází k postižení chrupavek kloubů a na okrajích kloubních ploch vznikají bolestivé kostní výrůstky.

Nejčastější příčinou bývá často nošení nevhodné obuvi - tzn. nošení obuvi příliš úzké s malým prostorem pro prsty nebo obuvi na vysokém podpatku. Mezi další příčiny řadíme plochou nohu, ale i příčiny vrozené jako nesprávný poměr délek nártních kostí, nevhodný sklon kloubních ploch, snížená pevnost vazů a svalů, které udržují kostru nohy ve správné pozici.

Zpočátku můžeme vidět malý hrbolek na spodku palce nohy nebo vznikající mozol, který obvykle při nošení těsné obuvi bolí a může se i zapálit, okolí bývá zarudlé a bolestivé. Proto je nutné tento problém řešit a předcházet tak i dalším pozdějším  komplikacím jako jsou   deformity prstů, degenerativní a artrotické  změny na kloubu palce a později i následné bolesti páteře, kolen či kyčelních kloubů.

Jak předcházet  bolestem?

  • 1. Změna obuvi - Vaše obuv by měla být pohodlná, pro prsty dotatečně široká, na mírném podpatku. V dostatečně široké obuvi se prsty nebudou tak  tlačit a vyvíjet  nepřirozený tlak na váš palec. Výška podpatku by neměla být více než 3 cm. Všechny tyto parametry splňuje Leon obuv dámská a Leon obuv pánská v našem eshopu.

 

  • 2. Tejpování - tzn. náplasťová fixace palce pomocí speciální tejpovací pásky.

 

  • 3. Ortopedické vložky proti plochým nohám, pomohou i při vybočeném palci a rovnoměrně rozloží tlak na celé chodidlo.

 

  • 4. Fyzioterapie  - speciální cviky,  které jsou zaměřeny nejen na oblast palce, ale celé dolní končetiny. Používají se manipulace kloubů, techniky měkkých tkání,vhodné jsou také masáže nohou směrem od prstů ke kotníkům a koupele v teplé vodě. Prokrvení nohou a teplé techniky vedou ke zlepšení regenerace tkání nohy a tím zmírňují postižení tkání.
  • Cvičení (manipulace) se základním kloubem palce nohy - vede k uvolnění měkkých tkání přednoží. Pacient při manipulaci uchopí palec nohy rukou a plynule ho tlačí směrem dolů, pak pomalu nahoru, posléze odtahuje od druhého prstu nohy, a nakonec plynule rotuje palec podél osy dovnitř a ven. 

 

  • 5. Používání korektorů - korektory jsou pevně připevněny na chodidle, udržují kloub ve správné poloze, netlačí a neomezují pohyb, některé jsou vhodné na denní nošení, jiné pro nošení v noci.

 

Korektory na haluxy jsou vyrobeny ze silikonu, hélia, plastu, tkaniny nebo kombinované. Mezi nejvíce oblíbené patří silikonové korektory, které jsou velmi měkké, přitom kompaktní a spolehlivé.

Textilní korektory na haluxy jsou účinné pouze jako podpůrná nebo profylaktická terapie a používají se bez jakýchkoliv omezení. V naší nabídce najdete Adjustační ponožky, které působí preventivně, ale zároveň i jako podpůrná terapeutická pomůcka.

Proto základem není léčba, ale prevence.

Vhodnou prevencí je správná obuv s dostatečně širokou špičkou maximálně na středním podpatku, ale i včasná korekce vadného postavení nohou. Při bolestech nohou v oblasti palce by bylo vhodné i odborné vyšetření v podologické poradně.

hallux-valgus-bunion-in-foot-on-white-background-royalty-free-image-863569746-1543527202

2.PLOCHÉ NOHY

Nohy jsou velmi důležitou součástí lidského těla. Ať se to možná nezdá ploché nohy mohou být příčinou i řady dalších obtíží jako jsou křeče v lýtkách, bolesti kolen, kyčlí, ale i hlavy nebo krční páteře.

Lidská noha je tvořena dvěma druhy nožních kleneb - podélnými a příčnými. Podélné klenby jsou dvě. První, probíhá na vnitřní straně chodidla od oblasti pod palcem až po vnitřní stranu paty. Druhá klenba vede rovnoběžně s ní od malíkového kloubu po zevní stranu paty. Příčné klenby má noha dokonce tři. Jejich funkcí je chránit měkké části chodidla a zajišťovat pružnost nohy. Zároveň určují velikost a tvar nášlapné plochy chodidla.
Zdroj: https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/plocha-noha
O statiku nohy se starají vazy a aktivitu mají na starosti svaly. Nožní klenbu formují dva typy svalů, dlouhé a krátké. Mezi dlouhé svaly, začínající již v oblasti lýtka, patří přední a zadní holenní sval a dlouhé ohybače prstů a palce. Krátké svaly se nacházejí přímo v oblasti chodidla a řadí se mezi ně odtahovač palce a krátký ohybač palce.

plochá noha

Stupně plochonoží

Existují tři stupně plochonoží. Prvním stupněm je mírně plochá noha, jež je zploštělá pouze při zátěži. Je zde patrné pouze mírné rozšíření otisku nohy ve středové části chodidla. Druhým stupněm je středně plochá noha. Při chůzi se přenáší zatížení na vnitřní stranu chodidla, což je přímo patrné i na obuvi, která je více sešlapaná právě na vnitřní straně boty. V tomto stadiu je ještě možné plochou nohu ovlivnit a vrátit se k ideálnímu stavu. K prakticky nevratným změnám však dochází v případě silně ploché nohy, kdy jsou měkké tkáně již přizpůsobeny špatným návykům a stavu chodidla. V tomto třetím stupni již chodidlo došlapuje téměř výhradně na vnitřní stranu, která nese většinu váhy těla.

Přesně opačným problémem je tzv. vysoký nárt. Noha se opírá o zem v oblasti prstů a záprstních kostí, střed zevní hrany není zatížen vůbec a otisk chodidla pokračuje až dotykem paty. Skutečnost, že se chodidlo nedotýká svou vnější hranou, způsobuje nadměrné zatížení kloubů na přední straně chodidla - prsty a záprstní kůstky. Méně vážnou variantou je zvýšené vyklenutí nohy, kdy dochází ke zúžení nášlapné plochy vnější strany chodidla.

Příčiny plochých nohou

Nejčastější příčinou bývá chronické přetěžování nohou. Dále to může být dědičnost či sklon k tzv. uvolněnosti vazů, například při celkové hypermobilitě těla, ke které mají sklony více ženy než muži, což je dáno přítomností estrogenu. Vliv na vznik ploché nohy může mít i těhotenství. 

PREVENCE PLOCHONOŽÍ

Možnou prevencí před vznikem plochonoží jsou různá cvičení a dále nošení kvalitní obuvi. Nejpřirozenější a nejjednodušší, co pro sebe a své nohy můžete udělat, je však chodit často naboso v různém terénu.

Diagnostika nohou

Nejjednodušší metodou,  kterou můžete provést přímo sami na sobě je prosté postavení na mokrou podlahu například doma v koupelně. Následně si budete moci prohlédnout otisk svých chodidel a zjistit, jakému druhu došlapu se ten Váš nejvíce podobá. Jedná se však pouze o laické vyhodnocení. Profesionální a opravdu přesnou diagnostiku Vám poskytne vyšetření přístrojem -  podoskop.

Mezi další fyzioterapeutické techniky patří například Véleho test, který ověří stav ohybačů prstů a palce. Jak si test můžete provést? Postavte se bosou nohou na podložku a nakloňte se trupem vpřed. Zůstaly prsty bez výrazné aktivity nebo máte dojem, jakoby se chtěly chytit podlahy? Pokud se při vychýlení těžiště prsty pokrčily, pak budou svaly v chodidle fungovat správně. Naopak, pokud se prsty neskrčily, dá se předpokládat, že budou oslabené svaly chodidla včetně těch, které podpírají podélné klenby.

 

 

3.Plantární Fascitis - Patní ostruha

Plantární fascitis neboli také patní ostruha je zánět chodidlové povázky a vazivového aparátu nohy v oblasti úponů na patní kost.Projevuje často bodavou bolestí v oblasti paty, která může vystřelovat do chodidla nebo až do lýtka. Pata může být lehce oteklá a okolí načervenalé. Při chronickém, opakovaném zánětu dochází k postupné kalcifikaci a vzniku kostěného výběžku a vzniká lidově řečeno patní ostruha.

Příčiny vniku bolesti při patní ostruze: opakovaná -  dlouhodobá zátěž nohy, nevhodná obuv, deformity nohy, revmatická onemocnění či úrazy.

Jak se vypořádat s tímto bolestivým onemocněním?

Prvním opatřením by mělo být snížení zátěže na patu a vazivový obal svalů. Doporučujeme si pořídit kvalitní obuv s gelovou či pěnovou stélkou, které tlumí nárazy na paty při chůzi, obuv s měkkou, dobře ohebnou stélkou, s dostatečným prostorem pro prsty a chodidlo.

Doporučuje se snížit tělesnou hmotnost. Vhodné je také pravidelné uvolňování lýtkových svalů a svalů nohy protahováním,  masáže nohou, relaxační koupele, masáže s molitanovými míčky, nebo masážní míčky s bodlinkami, teplé obklady pro uvolnění svalového napětí.  

Komplexní léčba patní ostruhy

Léčba patní ostruhy je často dlouhodobá a je třeba spolupráce postiženého. Komplexní léčba zahrnuje léčbu konzervativní - léky na tlumení bolesti a zánětu,  zahrnuje RHB procedury - laser, terapeutický ultrazvuk, magnetoterapii, aplikaci rázových vln, a zahrnuje i léčbu operační, která spočívá v odstranění patní ostruhy. V současné době se jedná o operační výkon, který je méně invazivní oproti původní metodě. Rekonvalescence trvá cca 6 týdnů, kdy je třeba při chůzi chodit s berlemi, návrat k plnému zatížení včetně sportu je možný nejdříve po 6 měsících.

 Sperone-calcaneare

 Patní ostruha na RTG snímku

 

4. BOLESTIVÉ NÁRTY

Také Vás občas pobolívají nárty například po delší chůzi? Příčin bolestivých nártů může být několik. Nejčastější příčinou bývá vlastní přetěžování nohou, nárůstem hmotnosti i např. při těhotenství nebo nošení nevhodné, většinou příliš těsné obuvi. Dalšími příčinami mohou být vbočené palce, komplikace plochonoží, patní ostruhy. Nárty mohou bolet i následkem úrazu, například podvrknutí, bolest může rovněž souviset i s onemocněním jako je dna, cukrovka nebo artroza.

Co dělat, když Vás bolí nárty? Nejprve navštivte svého lékaře nebo fyzioterapeuta, dle jejich doporučení provádějte preventivní cvičení a protahování. Dejte si nohy do zvýšené polohy a odpočívejte. Můžete vyzkoušet i speciální ponožky - adjustační ponožky - které napomáhají Vaše nohy uvolnit a prokrvit. Správným prokrvením prstů a nohou se zmenšuje intenzita bolesti nohou, případně i jejich otoky.

Adjustační ponožky se nosí během odpočinku například při četbě, u televize nebo během spánku.

 

 

 

 
 

 


Zdroj: https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/plocha-noha

 


Zdroj: https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/plocha-noha

 


Zdroj: https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/plocha-noha


Zdroj: https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/plocha-noha


Zdroj: https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/plocha-noha


Zdroj: https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/plocha-noha

Zdroj: https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/plocha-noha


Zdroj: https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/plocha-noha

 

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.